Strona g艂贸wna » Przedszkolak zaadaptowany, przedszkolak po przedszkolu

Przedszkolak zaadaptowany, przedszkolak po przedszkolu

  • przez

*Wpis zawiera lokowanie produktu 馃槈

Szcz臋艣liwych rodzic贸w mam

Cho膰 brzmi jak piosenka, kt贸r膮 najcz臋艣ciej 艣piewa si臋 na weselu, aby podzi臋kowa膰 rodzicom za trud wychowania i pomoc w doprowadzeniu do tego momentu, to Zosia mog艂aby j膮 艣piewa膰 prawie codziennie (znaj膮c j膮: ci膮gle i wsz臋dzie). Od wrze艣nia jeste艣my jeszcze bardziej szcz臋艣liwymi rodzicami, poniewa偶 nasza c贸rka nie tylko posz艂a, ale i chodzi do przedszkola ( kto ma bardziej lub mniej chorowite dziecko, ten na pewno bole艣nie czuje r贸偶nic臋). My na szcz臋艣cie dni, kt贸re opu艣ci艂a, mo偶emy policzy膰 na palcach.

R    E    K    L    A    M    A

Tak, jeste艣my rodzicami szcz臋艣liwymi, cho膰 d艂ugo nie mog艂am si臋 pogodzi膰 z tym, 偶e ciesz臋 si臋 z tego, 偶e moja c贸rka chodzi do plac贸wki, podczas gdy ja 鈥瀞iedz臋鈥 w domu. Kto ma podobnie, znajdzie  potwierdzenie, kto jest przeciwny, tego i tak nie przekonam i uzna mnie za wyrodn膮 matk臋. Kiedy艣 bym si臋 tym przej臋艂a – teraz wiem, 偶e to ju偶 nie m贸j problem.

Ciesz臋 si臋, bo:

  • Zosia bawi si臋 i sp臋dza czas z r贸wie艣nikami,
  • buduje coraz wi臋cej relacji,
  • ma okazj臋 do艣wiadczy膰 rzeczy, kt贸rych ja, cho膰bym nie wiem, jak si臋 stara艂a, nie jestem w stanie jej zapewni膰.
  • odpoczywa od nas, a my od niej.

Rozr贸偶nia膰 kolory, narysowa膰 dom, trzyma膰 prawid艂owo sztu膰ce, zasuwa膰 krzese艂ko, sprz膮ta膰 zabawki, za艣piewa膰 piosenk臋, powiedzie膰 wierszyk i wiele, wiele innych czynno艣ci w艂a艣ciwych dla wieku przedszkolnego, mog臋 nauczy膰 j膮 sama w domu. W przedszkolu, w zale偶no艣ci od wsparcia, przyk艂adu, ch臋ci, a przede wszystkim jej rozwojowej  gotowo艣ci, mo偶e si臋 to uda膰 szybciej lub wolniej.

Przyk艂ady? Prosz臋 bardzo: ca艂kiem dobrze radzi sobie ze sztu膰cami, mniej wi臋cej odk膮d sko艅czy艂a 20 miesi臋cy. Rzadko jej ju偶 pomagamy, ale czasami zamiast korzysta膰 z 艂y偶ki, wypija zup臋, przechylaj膮c miseczk臋.  Przymyka艂am na to oko, bo wa偶niejsze by艂o dla mnie, 偶eby zjad艂a ciep艂y posi艂ek, ni偶 偶eby si臋 odpowiedni膮 ilo艣膰 razy namacha艂a 艂y偶k膮, ale wiem, 偶e to wa偶na umiej臋tno艣膰 w tym wieku. Je obiady w przedszkolu, ale bardzo cz臋sto siada te偶 z nami, kiedy czasem mamy obiad o p贸藕niejszej porze i tak pewnego razu, widz膮c 偶e ju偶 niewiele si臋 jej zosta艂o zupy zaproponowa艂am, 偶eby j膮 wypi艂a, bo zaraz si臋 zbieramy. Ku mojemu zaskoczeniu z ogromn膮 powag膮 powiedzia艂a, 偶e nie, 偶e pani Agnieszka powiedzia艂a, 偶e du偶e dziewczynki jedz膮 艂y偶eczk膮 i spokojnie doko艅czy艂a machanie. Inny przyk艂ad: Trening czysto艣ci mieli艣my ju偶 za sob膮 i cho膰 Zosia z ochot膮 chodzi do przedszkola, pocz膮tkowo przy jej szafeczce zastawa艂am worek z przemoczonymi ubrankami. W pierwszym przypadku sama nie potrafi艂am nauczy膰 w艂asne dziecko porz膮dnie je艣膰? My艣l臋, 偶e nie. Czy w drugim przyk艂adzie przedszkole zepsu艂o moj膮 prac臋? S膮dz臋, 偶e absolutnie nie. Rodzicielstwo to dwa kroki w prz贸d, jeden w ty艂 – i trzeba si臋 z tym liczy膰.

Spacer w parach, czekanie na swoj膮 kolej w d艂ugiej kolejce na hu艣tawce, taniec w grupie, wsp贸艂praca z kim艣 na jej poziomie, wsp贸lne wyst膮pienia i jeszcze par臋 innych aktywno艣ci s膮 dla mnie niemo偶liwe do zrealizowania w zaciszu domu i 艣miem twierdzi膰, 偶e tak偶e na opustosza艂ych placach zabaw – chyba 偶e sama za艂o偶y艂abym przedszkole, ale i tu nie wszystko si臋 da.

Tak wi臋c – ku wielkiej uciesze – jemy wsp贸lnie 艣niadanko i odprowadzamy Zosi臋 do przedszkola, w kt贸rym ona czuje si臋 akceptowana, bezpieczna i po paru godzinach odbieramy j膮 weso艂膮, opowiadaj膮c sobie wzajemnie, co si臋 u kogo zdarzy艂o, a potem zastanawiamy si臋, co mo偶emy zrobi膰 dzi艣 razem.

Przedszkolak po przedszkolu

Jeste艣my bardzo zadowoleni z naszego przedszkola. Zosia wiele z niego przynosi do domu, jak na przyk艂ad z t膮 zup膮, albo wci膮偶 艣piewane piosenki, powtarzane wierszyki. Bez wzgl臋du jednak na to, to my jeste艣my jej rodzicami i nie chcia艂abym powiedzie膰, 偶e odpowiadamy za jej wychowanie, ale moment贸w, kiedy ona chce si臋 rozwija膰, nie mo偶na zamkn膮膰 w sferze przedszkola. Uczy si臋 i rozwija si臋 ca艂y czas, a w艂a艣ciwie bardziej wtedy, kiedy ona ma na to ochot臋. Kiedy k艂adzie si臋 spa膰 i boi si臋 krokodyla, kt贸rym chwil臋 temu si臋 bawi艂a, kt贸ry wczoraj mia艂 urodziny, a jutro zrobi ba艂agan w pokoju.

Mog臋 przyprowadzi膰 j膮 do domu, doko艅czy膰 swoje obowi膮zki, a jej kaza膰 si臋 bawi膰 i czasami tak si臋 zdarza, mog臋 te偶 podsun膮膰 jej pomys艂y w co i jak si臋 bawi膰 albo pobawi膰 razem z ni膮. Szanuj臋 czas dla siebie, mimo 偶e kiedy艣 uwa偶a艂am, 偶e maj膮c dzieci nie mam do niego prawa. Na szcz臋艣cie poczyta艂am m膮drzejszych od siebie (ale o tym innym razem) i teraz nasz wsp贸lny czas jest du偶o bardziej warto艣ciowy,  nie pozbawiony konflikt贸w – o nie, to by艂oby zbyt proste – ale potrafimy razem je rozwi膮zywa膰, negocjowa膰, a czasem i razem p艂aka膰.

R    E    K    L    A    M    A

Nareszcie, przechodz膮c do sedna: to nie ode mnie zale偶y, jak szybko co艣 pojmie albo co Zosia wybierze (bior膮c pod uwag臋, 偶e naprawd臋 daj臋 jej wyb贸r), ale mam du偶y wp艂yw na ofert臋, w kt贸rej dane jej wybiera膰. Mog臋 podsun膮膰 jej kredki i kartki albo plastikowe graj膮ce zabawki, prawdziwe garnki, farby, plastelin臋, modelin臋, puzzle, lego albo drewniane klocki, graj膮c膮 艣piewaj膮c膮 lalk臋 albo kolorowe pluszaki, ksi膮偶ki albo karty Montessori (Albo nic, ale wtedy na pewno co艣 sobie znajdzie, na przyk艂ad wilgotne chusteczki, 偶eby sprawdzi膰, czy wszystkie na pewno s膮 mokre).

Ju偶 od ca艂kiem dawna dzi臋ki R贸偶owej Wie偶y mamy pi臋knie wydane karty edukacyjne, kt贸re mo偶na wykorzysta膰 na wiele sposob贸w.

  1. Dopasowywanie

W zestawie znajduje si臋  10 par obrazk贸w. Jedno z ka偶dej pary jest podpisane, drugie nie i mamy do  nich napisy na osobnych, prostok膮tnych kartonikach.

My najpierw uk艂adamy wszystkie karty, po czym 艂膮czymy je w pary. Zosia nie potrafi jeszcze czyta膰, wi臋c w wyrazach bardzo jej pomagam.

Dziecko poznaje w ten spos贸b jak co艣 wygl膮da, co to jest para (nie zapomn臋, jak pierwszy raz zobaczy艂a karty i przerzucaj膮c wzrok z jednej na drug膮 wci膮偶 powtarza艂a 鈥瀟akie samo, mamo takie samo鈥) i jak pisze si臋 dany wyraz.

  1. A co to?

Na stole najpierw uk艂adam karty, po jednym egzemplarzu. Na przyk艂ad w zestawie z warzywami uk艂adam por, cebul臋, czosnek, marchew, seler, pietruszk臋. Pytam, co tu mamy, a wi臋c i czego potrzebujemy,  po czym bierzemy z kuchni prawdziwe egzemplarze kartonikowych warzyw. Przy owocach tak samo, cho膰 czasem ci臋偶ko mie膰 je wszystkie – niekt贸re te偶 mamy takie mi臋kkie, pluszowe i czasem si臋 nimi posi艂kujemy.  Przy zwierz臋tach szukamy ich w kartonie z zabawkami.

Dziecko poznaje przez to temat na przyk艂ad owoc贸w czy warzyw wieloma zmys艂ami – nie tylko wzrokiem, ale tak偶e poprzez dotyk, zapach, z owocami tak偶e smak. Cz臋sto bawimy si臋 w t臋 zabaw臋 z warzywami, kiedy tego dnia lub nast臋pnego robi臋 z tych samych produkt贸w ros贸艂 (pomijaj膮c buraka).

  1. 艢cie偶ka

Uk艂adamy kartoniki na pod艂odze w odleg艂o艣ci ma艂ego, dzieci臋cego kroku. Nast臋pnie udaj膮c, 偶e wok贸艂 jest rzeka/morze/w膮woz/przepa艣膰/kisiel/lawa/krokodyle/myszy  i co jeszcze tylko przyjdzie do naszych zwariowanych g艂贸w, Zosia chodzi po wolnych od niebezpiecze艅stwa kartonikach, m贸wi膮c co to jest, czyli co przedstawia obrazek. Przy zestawie ze zwierz臋tami czasem tak偶e na艣ladujemy d藕wi臋ki, jakie wydaj膮.

Dziecko uczy si臋 w ten spos贸b wymowy, jest to tak偶e 艣wietne 膰wiczenie ruchowe. Czasem idziemy tak, jak okre艣lone zwierz臋ta z obrazk贸w: skaczemy jak kr贸liki, biegniemy jak koniki.

  1. Memo

Kartoniki s膮 kwadratowe, sztywne i przede wszystkim parzyste, wi臋c 艣wietnie si臋 nadaj膮 do pami臋ciowej gry w memo. Wybieramy pary – pocz膮tkowo by艂y to w naszym przypadku 3 pary, potem 4, ale obecnie jeste艣my ju偶 na etapie 5 par. K艂adziemy karty na stole lub pod艂odze obrazkiem do do艂u i po kolei odkrywamy po dwa, szukaj膮c dw贸ch takich samych. Ta rado艣膰, 偶e si臋 uda艂o – bezcenna.

Dziecko w ten spos贸b 膰wiczy pami臋膰, czeka na swoj膮 kolej, uczy si臋 przegrywa膰, powtarza s艂ownictwo.

Wady:  kart jest wed艂ug mnie za ma艂o. W ka偶dym zestawie s膮 absolutne podstawy, co u nas akurat raczej utrwala s艂ownictwo z danego zakresu, ni偶 je rozbudowuje. Tak do warzyw, jak i owoc贸w doda艂abym par臋. Na ptakach si臋 nie znam, a dzikich zwierz膮t jeszcze nie mamy.

R    E    K    L    A    M    A

W ofercie znajduj膮 si臋 zestawy:

  • Ptaki miejskie
  • Owoce
  • Zwierz臋ta gospodarskie
  • Zwierz臋ta dzikie
  • Warzywa

W przygotowaniu kolejne, bo firma ca艂y czas si臋 rozwija.

Ka偶de dziecko to indywidualna jednostka. Na indywidualny rozw贸j k艂adzie si臋 teraz du偶y nacisk. Na wiele rzeczy nie mamy wp艂ywu, dlatego zajmijmy si臋 tym, co zale偶y od nas: tym, co dajemy, proponujemy naszemu dziecku i naszymi reakcjami na to, co ono z tym zrobi. Ale o tym nast臋pnym razem鈥

Uwa偶asz ten wpis za warto艣ciowy?
mo偶esz postawi膰 mi wirtualn膮 kaw臋 馃槉

Postaw mi kaw臋 na buycoffee.to